Universal studio's en omgeving

20 mei 2019 - Daphne, Verenigde Staten

We hadden het in Las Vegas te druk met aan het zwembad liggen, rondlopen en eten, dus we hebben onze winst (13,26 dollar) weten te behouden. We zijn ook naar een show van Cirque du Soleil geweest: Ka. Het was een heel mooie show. Het podium zat op een soort arm en draaide alle kanten op: omhoog, omlaag, naar voren, naar achteren, maar ook van horizontaal naar vertikaal. De stukjes die we het mooiste vonden waren: toen ze aan touwen rondslingerden, deels boven het publiek (beetje waar je aan denkt bij Cirque du Soleil); toen het podium vertikaal stond en er pinnen uitstaken, waaraan ze acrobatische dingen deden en de boot die op de ronde onderkant een en weer geschommeld werd, terwijl er mensen in de mast hingen.

Orlando

Na Las Vegas vlogen we door naar Orlando, waar we voor ons gevoel om tien uur ‘s avonds aankwamen, maar toen was het al één uur ‘s nachts. Voordeel van dit late tijdstip was dat er geen rij stond bij het ophalen van de huurauto. We hadden een (klein model) SUV gehuurd, maar op de aangewezen plek stond een flink grotere auto. Na checken of dit echt wel de goede was, hebben we toch de spullen ingeladen. Dat was nog even een uitdaging: er zaten twee stoelen achterin die je plat kan klappen voor meer bagageruimte, dus wij op zoek naar hendeltjes om die stoelen plat te klappen. Nergens te vinden. Bleek heel fancy met knopjes te gaan. We rijden de komende weken rond in een MKT Lincoln, hij had 2600 mile op de teller en lijkt van december vorig jaar te zijn. Hij heeft onder andere stoelverwarming, maar ook stoelverkoeling (best lekker met 30+ graden buiten), adaptive cruisecontrol en een zonnedak (kan ook open, maar dat is dus warm). En uiteraard is het een automaat, want we zijn immers in Amerika.

De eerste dag in Orlando zijn we gaan shoppen in een outlet. Daar hebben we onze vesten vervangen (die waren allebei wel een beetje op hun eind). Daarnaast nog wat ondergoed bij Victoria Secret, een shirt voor Ronald en een korte broek voor mij.

Universal Studio’s

De tweede dag in Orlando hebben we mijn verjaardagscadeautje (van vorig jaar) gedaan: een dag naar Universal Studio’s. Op basis van de voorspelde drukte kozen we om twee parken te doen (Island of Adventure en de Studio’s), en na nog wat studie van de voorspelde drukte bij de verschillende attracties maakten we een beetje een plan. Onderdeel van dat plan was er in elk geval op tijd te zijn: dat is gelukt, we stonden rond 20 over acht voor het hek. Nadat de eerste rij waar we in stonden een paar keer opsplitste, stonden we ook nog echt vooraan en werden onze tickets alvast gescand (plus vingerafdruk registratie), zodat we meteen naar binnen konden wanneer we mochten. Dat was uiteindelijk al om kwart voor 9, en omdat we bij Island of Adventure waren begonnen, waar geen early access mogelijk is, waren we een van de allereersten in het park. Voor 9 uur kwamen we alweer uit de eerste achtbaan. Met een draai in een looping aan het begin daarvan waren we meteen goed wakker.

De Jurasic Park attractie heette iets met river boat ride, maar daarbij hadden we even gemist dat we ook nat zouden kunnen worden. Toen we daarna toch al een beetje nat waren, gingen we ook maar meteen naar de ‘boomstam’ attractie, deze had niet één grote splash, maar eerst wat kleinere en daarna nog een grote (nog wat natter). Nu deden we meteen ook maar de ‘pirana’ (die heette hier niet zo, maar dan wisten wij wel waar we heen gingen). Toen we instapten moesten we een gordel omdoen, dus een beetje opschuiven/opstaan om water te ontwijken was geen optie. We mopperden eerst een beetje op de Amerikaanse veiligheid, maar toen we een paar meter onderweg waren moesten we wel toegeven dat deze wildwaterbaan een stuk heftiger was dan de pirana. We hadden geen goed plekje in de boot: we waren helemaal doorweekt toen we eruit kwamen. Daarom gingen we meteen nog maar een keer, want het was wel leuk en we waren toch al nat. Daarna kon ik mijn haar uitwringen (en trouwens ook mijn korte spijkerbroek, en schoenen en bh…). Gelukkig was het warm buiten, maar die spijkerbroek was niet zo’n gelukkige keuze, vooral aangezien ik ook sneldrogende korte broeken heb. Maar goed, een uur of vier later was alles wel weer droog. In die tijd hadden we er een aantal verschillende 5D-attracties op zitten: je gaat in een karretje zitten met een 3D-bril op en rijdt langs verschillende schermen (denken we) terwijl het voelt alsof je een hele reis maakt: een stad redden (spiderman), een achtbaan (simpsons) of een quidditch match (Harry Potter). Er was ook een achtbaan die eerst vertikaal omhoog ging, waarbij je het gevoel had bijna naar achteren te hangen. In die achtbaan kon je een individueel muziekje kiezen voor tijdens het ritje. De tijd om te kiezen was een beetje kort, maar ik kwam uit bij ‘I will survive’, wat wel grappig was om te horen terwijl we terwijl we op onze rug liggend omhoog getakeld werden. De minions attractie was mooi gemaakt en heel grappig, sowieso zat er in elke attractie wel een goede dosis humor. De achtbaan in het donker van ‘the mummy’ was ook erg leuk. Er waren verschillende attracties waar we dachten dat hij afgelopen was, om vervolgens het heftigste stuk nog te krijgen. Dat was steeds wel een leuke verrassing, de rides waren over het algemeen vrij lang. De wachttijden waren niet heel lang, maximaal 25 minuten. Het was meer dat het meestal 10 minuten lopen door het ‘in de rij sta gebied’ was, dan dat we heel lang moesten wachten. We hebben dus alle attracties die we wilden ook kunnen doen, in beide parken. Tussen de parken kan je gewoon lopen, maar ook met de Hogwards Express. In Islands of Adventure is Hogwards nagebouwd (waar in de avond een mooie lichtshow op gegeven wordt) en in Universal Studio’s stap je in bij 9 ¾ op Kingscross station. Wel jammer dat ze gewoon een gat in de muur gemaakt hebben in plaats van dat je er doorheen moet lopen. In de trein zie je door het ‘raam’ vervolgens Londen en de Harry Potter-wereld aan je voorbij trekken. Harry, Hermione en Ron komen ook nog even in de gang langs en kijken door de getinte ramen of er nog plek in de coupe is. We zijn in het begin van de middag van Islands of Adventure naar Universal Studio’s gegaan en in de avond andersom, dus we hebben de hele rit meegemaakt.

Sarasota

Na Orlando gingen we naar Sarasota, aan de andere kant (links) aan de kus van Florida. We hebben hier nog een middagje strand gedaan op een heel mooi wit strand. Het was zo wit dat het strand koel aanvoelde, in plaats van dat je er je voeten aan brandde, wat op zich wel te verwachten was met meer dan 30 graden en zon. Het mooie poederige zand voelde fijn, maar is ook heel fijn als in klein, dus dat zien we nog wel een tijdje hier en daar terug denk ik. Toen we een wasje deden in het hotel dacht ik eerst dat iemand wasmiddel in de droger gedaan had ofzo, want er zater allemaal kleine witte korreltjes in het stoffilter (gelukkig kon ik ook de andere droger kiezen). Later bedacht ik dat dat waarschijnlijk zand was! Vanuit Sarasota zijn we ook naar Myakka river state park geweest, waar we een aantal kleine wandelingen gedaan hebben. We hebben hier verschillende interessante vogels gezien, en een paar alligators! We zagen er eentje door het water zwemmen van een afstandje en vanaf een brug zagen we er eentje (nouja, de ogen en de snuit ervan) in het water liggen.

In de avond zijn we naar het centrum van Sarasota geweest, waar we een beetje door een park gelopen hebben en aan het water gezeten hebben. Ze hebben in Sarasota iets van 150 parken, maar ze noemen een pleintje met een fontein al een park. Tja, zo kan ik het ook he. Maar goed, we hadden een leuk uitzicht bij het water op een pelikaan die druk aan het eten zoeken was, waarbij hij recht het water in dook terwijl hij zijn vleugels uitspreidde. Ook kwam er een dolfijn langs! Dat was even een leuke verrassing zo vanaf ons bankje aan het water.

Talahassee

De volgende dag hadden we een lange reisdag op het programma. We waren van plan tegen het eind van de dag nog naar een state park te gaan, maar de boat tour die we daar wilden doen ging tot vijf uur en dat werd een beetje krapjes. Dus dat hebben we uitgesteld tot vanochtend. We kwamen om 11 uur aan terwijl de tour van 11 uur weg ging (het was niet echt duidelijk hoe vaak er een boot zou gaan). De volgende ging om 12 uur, dus hadden we net tijd om een wandeling te doen. Er stond dat we een wandeling deden van 45-60 minuten, maar na 30 minuten waren we weer bij het begin en konden we nog even de camera uit de auto pakken voordat we naar de boot gingen. Het boottochtje was erg leuk: we hebben best veel aligators gezien, en veel schildpadden (verschillende soorten), verschillende volgels en een manatee (zeekoe). Die laatste was wel een bijzonder beest, heel groot en log. Er waren wat klein aligators (30 cm), maar we hebben ook een paar grote gezien. En nu zijn we onderweg naar de volgende bestemming (onderweg typen is wel een nuttige tijdbesteding, alleen de internetverbinding op de telefoon was niet goed genoeg om het meteen te posten). De volgende tussenstop is in de buurt van Mobile (Alabama). Vervolgens gaan we door naar New Orleans, waar we een aantal dagen blijven.